kosmetyki oway, upcycling, oway

Upcycling: kiedy odpad staje się cennym zasobem. Poznaj składniki kosmetyczne z recyklingu – jeden z najnowszych trendów w branży beauty!

W świecie pełnym odpadów upcycling staje się coraz popularniejszą i wartościową praktyką. Zamiast po prostu przetwarzać odpady nadaje im nową funkcjonalność. Jest to proces, który nie tylko zmniejsza ilość odpadów, ale również przekształca je w produkty o nowej wartości użytkowej i estetycznej. Sprawdź, czym dokładnie jest upcycling i jak można go wykorzystać w branży beauty!

Upcycling – definicja:

Upcycling to proces przekształcania odpadów lub niepotrzebnych produktów w nowe materiały lub produkty o wyższej jakości lub większej wartości artystycznej, estetycznej lub ekologicznej. To coś więcej niż tylko recykling – to tworzenie czegoś nowego i wartościowego z pozornie bezużytecznych materiałów.

Zalety upcyclingu

  1. Redukcja odpadów: upcycling pomaga zmniejszyć ilość odpadów, które trafiają na wysypiska. Tym samym przyczynia się do zmniejszenia wpływu na środowisko naturalne.
  2. Oszczędność zasobów: wykorzystując istniejące materiały, upcycling zmniejsza potrzebę produkcji nowych surowców, co z kolei zmniejsza zużycie energii i emisję CO2.
  3. Kreatywność i innowacja: upcycling promuje innowacyjność i kreatywność, dając nowe życie starym przedmiotom i tworząc unikalne produkty.

Upcycling: kilka słów o historii

Historia Upcyclingu sięga lat 60. ubiegłego wieku. Rozpoczęła się od praktycznej próby, a dopiero później pojawiła się potrzeba nadania jej nazwy.

W 1963 roku, Heineken próbował przekształcić zużyte butelki po piwie w cegły budowlane. Kampanię nazwano Wobo, jednak była zbyt innowacyjna jak na tamte czasy i przedsięwzięcie nie przyjęło się w branży.

Druga próba była już udana. Dziesięć lat później architekci Charles Jencks i Nathan Silver zalegalizowali nową metodę projektowania, nadając przedmiotom i materiałom, które zawsze były częścią naszego świata, oryginalne role i nowe znaczenia. Były zupełnie inne niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni. W ten sposób narodziła się idea upcyklingu.

Należy dodać, że pomysł Alfreda Heinekena był trafny i skazany na sukces. W 1994 roku niemiecki inżynier mechanik, Reiner Pilzaermin, na łamach magazynu poświęconego architekturze i antykom po raz pierwszy użył terminu „upcykling”. Stwierdził wówczas: „Potrzebujemy upcyklingu, dzięki któremu starym produktom nadaje się większą wartość”.

Upcycling w praktyce

Upcycling może przybierać różne formy. Na przykład ze starych ubrań można uszyć torby, poduszki lub inne przedmioty dekoracyjne. Zużyte meble można odnowić lub przerobić na nowe, funkcjonalne elementy wyposażenia wnętrz. Marka Oway jest doskonałym przykładem, jak upcycling może być zastosowany w branży kosmetycznej. Oway wykorzystuje szklane butelki i aluminiowe tubki, przetwarzając je w estetyczne i ekologiczne opakowania produktów.

Jak przebiega kreatywne ponowne wykorzystanie?

Recykling rozpoczyna się na etapie końca życia produktu i „uspokaja” konsumenta w kwestii jego wpływu na środowisko. Ale na tym kończą się oczekiwania, w momencie wyrzucenia go do pojemników na recykling.

Umiejętność dostrzeżenia nowego życia w starym przedmiocie nie oznacza tylko, że przyczyniliśmy się do jego przedłużenia. Jest czymś znacznie więcej, ponieważ dotyka także naszych estetycznych i emocjonalnych zainteresowań. Wiedza o tym, jak przeprojektować historię przedmiotu, wyobrażając sobie, czym jeszcze mógłby się stać, to bardzo satysfakcjonujący eksperyment. Oczywiście oszczędza też pieniądze, ale przede wszystkim poszerza naszą wyobraźnię.

Są dwa sposoby na upcykling: pre-consumer i post-consumer. Konsument jest granicą między nieskończonymi funkcjami, które można przypisać materiałowi, zanim trafi w jego ręce lub po tym, jak go wurzuci.

Przykład? W pierwszym przypadku producenci mogą wykorzystać resztki tkanin do stworzenia ubrania. Technicznie rzecz biorąc, ten odpad nigdy nie wszedł jeszcze w życie konsumenta. W drugim przypadku mogą zmodyfikować używane ubrania, które już miały styczność z osobą noszącą je. I to może zrobić zarówno marka, jak i sam kupujący, wykazując się odrobiną pomysłowości.

Moda, meble, ale także kosmetyki: upcykling made in Oway

Zaczynając od liczb: szacuje się, że rocznie na świecie marnuje się 92 miliony ton odzieży. Czy masz pojęcie, ile energii i zasobów zużywa się na produkcję ubrań?

A co z żywnością, którą systematycznie się wyrzuca, zarówno w domach, jak i w całym łańcuchu dostaw wielkopowierzchniowej dystrybucji? Prawie 1 miliard ton żywności marnuje się co roku na świecie, co stanowi 17% całej wyprodukowanej żywności!

Często są to produkty spożywcze, które nadal są jadalne i mogłyby zostać przeznaczone do spożycia przez ludzi lub zwierzęta. Jednak w przypadku braku jakiejkolwiek alternatywnej możliwości wykorzystania są po prostu wyrzucane.

Przytoczmy przykład pestki oliwki: po wykorzystaniu miąższu można by pomyśleć, że wszystkie korzystne właściwości wyczerpały się. A jednak tak nie jest. Choć pestki się nie je, ma ona podobne właściwości jak miąższ.

Dla przemysłu spożywczego? Nie, dla kosmetycznego!

Oway postanowił włączyć składniki aktywne pochodzące z procesu upcyklingu do wszystkich linii agricosmetic z nowej serii Styling & Finish.

Od certyfikowanych producentów z regionów Emilia-Romania, Alpy, Kalabria i Toskania, odzyskujemy pestki oliwek, nasiona dzikiej jabłoni, miąższ pomarańczy i wytłoki. Z perspektywy spożywczej są to odpady, z których wyodrębniamy kluczowe elementy funkcjonalne do formulacji kosmetycznych.

Odpady, które stają się zasobem, odpady o ogromnej wartości, które wracają do obiegu, w rezultacie zmniejszając niekontrolowane marnotrawstwo nowych surowców.

Przyszłość upcyclingu

W miarę jak świadomość ekologiczna rośnie, upcycling staje się coraz bardziej popularny. Firmy i konsumenci na całym świecie zaczynają doceniać wartość ponownego wykorzystania materiałów i zmniejszania ilości odpadów. Oway, jako pionier w tej dziedzinie, nie tylko produkuje kosmetyki oparte na zrównoważonych praktykach, ale także promuje idee odpowiedzialności środowiskowej.

Podsumowanie

Upcycling to rozwinięcie recyklingu, antidotum na downcycling i kreatywna reinterpretacja koncepcji vintage. Ta dobra praktyka eliminuje konkurencję związaną z odpadami i ponownie wprowadza produkty, surowce oraz przedmioty do obiegu, nadając im nowe życie.

W tym kontekście warto wziąć pod uwagę, że czasami wystarczy poszerzyć pole widzenia, wyjść poza ramy ustalonych nawyków i zburzyć to, co zawsze było brane za pewnik, aby zrobić miejsce na nowe rozwiązania. Dając sobie możliwość spojrzenia na to, co mamy pod ręką, jako na coś, co ma wiele innych możliwości wykazania swojej wartości.

Oznacza to odzyskanie materiałów uprzednio uznanych za odpady, nadanie im lepszej jakości i nowego celu. Na przykład stworzenie ze skrzynki na owoce nowoczesnego i wyrafinowanego mebla.

To właśnie dzięki sumie tych małych intuicji dokonuje się rewolucja ekologiczna.